Uw
 Uw ondertitel

Alle motoren & Projecten

In de 44 jaar dat Guus motor rijdt heeft hij best een aantal motorfietsen gehad in verschillende soorten en maten, al dan niet als opknapper. BMW heeft altijd de overhand gehad en dat komt mede omdat Harry Meijer Motoren, de BMW dealer uit de regio, bij ons in de buurt zat. Vanaf het moment dat er de interesse voor motorfietsen was ontstaan waren we al te vinden in de winkel maar vooral in de werkplaats op de Sloterweg in Badhoevedorp.

Helaas was BMW voor de startende motorrijder ook toen geen betaalbare optie en hadden ze ook nog niet de uitstraling die BMW nu heeft maar ook toen waren ze kwalitatief al erg goed.

Voor veel motorrijders was het een beetje een "suffe" fiets en ging zelfs het grapje rond dat je eerst je lachspieren moest laten verwijderen voordat je een BMW mocht kopen.

Op deze pagina de motorfietsen die ik in de loop der jaren heb gehad voor (dagelijks) gebruik en een aantal die voor de hobby zijn aangeschaft om een leuk project te hebben tijdens de wintermaanden.

Jawa 350 California Oilmaster - 1972



Mijn eerste, een Jawa 350 California Oilmaster. Voorjaar 1979 in onderdelen en geheel verwaarloos gekocht. Bij een vriend in Badhoevedorp helemaal opgeknapt en het motorblok onderhanden genomen. Best spannend bij zo'n eerste project is of alles wel goed gaat en hij weer goed gaat lopen, helemaal omdat er geen documentatie aanwezig was. Mijn eerste kilometers met een      L-etje achterop gemaakt. Nadeel was wel dat hij veel last had van warmlopers. Enige remedie was wachten tot hij weer afgekoeld was en regelmatig zuiger en veren nakijken/vervangen. Na een periode van zo'n 2-3 maanden toch maar op zoek naar wat anders gegaan.

Honda 400 Four Super Sport - 1977

 

  

Najaar 1980 een Honda 400 Four overgenomen van een maatje die een BMW had aangeschaft. Weer m'n L-etje erop en uiteindelijk examen gedaan en mijn rijbewijs gehaald. Wat een verbetering was dit zeg, reed een stuk fijner en die 4 cilinders reageerden tenminste als je het gas opendraaide. In het voorjaar een Jos Schurgers stuurkuip erop gemonteerd en een topkoffer gekocht want Zuid Frankrijk riep en ben ik in het voorjaar naar Frejus gereden. Viel tegen zo'n eind op de motor voor het eerst en zeker op de snelweg met 8000/9000 toeren zonder doppen best veel lawaai. Ik heb uiteindelijk 1,5 jaar met heel veel plezier op de 400 gereden.

 


Honda GL1000 Goldwing - 1976

 

 

Ergens in 1981 heb ik de 400 Four ingeruild tegen wat groters, een Honda GL1000 K1, oftewel een Goldwing. Compleet met King and Queen buddy, koffers en Vetter kuip met radio/cassettedeck. Best groot en na de vorige zo veel luxer. Over de kleine weg een rampenmotor maar op de grotere wegen een zalige toerfiets. Tot in 1982 op vakantie kwam er ineens een hoop geratel uit het blok en een daarna grote klap. Bekend euvel, door slechte smering was een big end lager eruit gelopen en krukas gebroken, was best schrikken toen dat gebeurde. Nieuwe krukas niet te betalen en 2e-hands niet te verkrijgen, ik was blijkbaar niet de enige. Tijd voor wat anders dus.

 


BMW R90/6 - 1976

 


Eind '82 was Piet, de hoofdmonteur van Harry Meijer, bezig met een schade BMW R90/6 en na gereed kon ik deze kopen. Ergens voorjaar 1983 heb ik hem op mogen halen. Dat reed wel heel anders maar had een, voor die tijd, geweldige wegligging. Ook de remmen waren wel wat anders, dubbele schijven met ATE 40mm remklauwen, voor die tijd echte remmen. Het gedrag van de 898cc boxermotor was wel even wennen, laag in toeren al lekker veel koppel maar hij kan ook best "springen" als de koppeling een beetje abrupt wordt losgelaten. Verder een hele fijne motor waar ik een jaar of 2 mee heb gereden.

 


BMW R90S Daytona - 1975

 

 

In 1984 heb ik bij Rudy Ottenhoff, ook wel bekend als Scuderia R.O.,  de R90/6 ingeruild voor een R90S met 105.000 km op de teller, best veel voor een motorfiets in die jaren. Hij moest dus worden gereviseerd. Ik heb hem voorzien van R100 cilinders, grotere kleppen in de koppen laten zetten, Dellorto 40mm carburateurs en een "wildere" nokkenas. Qua rijcomfort scheelde het niet zoveel met de R90/6 maar de acceleratie was geweldig en de top lag erg hoog, boven 230 km/uur. Ik heb hier een aantal jaar met veel plezier op gestuurd maar heb hem verkocht omdat er een huis gekocht ging worden. Ik heb nog altijd spijt dat ik deze BMW heb weggedaan.

BMW R60/6 - 1975


Na een aantal jaren zonder motorfiets begon het weer te kriebelen en heb ik een verwaarloosde R60/6 weten te scoren. Wel veel werk aan gehad voor hij weer op de weg kon, maar ik kon weer lekker motorrijden. Het was wel erg wennen. Ik had de prestaties van de R90S nog in gedachten. Deze R60 was best tam te noemen, trommelrem voor i.p.v. dubbele schijf. Voor een tochtje in het weekend en woon-werk was hij uitermate geschikt. Naderhand ook nog met duo en wat langere afstanden gereden, als je niet teveel eisen stelt goed te doen, en regelmatig rusten. Uiteindelijk heb ik deze verkocht en een zeilboot gekocht ........ kinderen op komst. 

Honda CB400N - 1980


Naarmate die wat groter werden kwam er weer tijd voor de hobby en heb ik in 1996 weer een motorfiets aangeschaft. Weliswaar geen BMW maar toch weer een tweewieler. Motorisch had deze Honda 400N wel wat kuren en dat heeft me aardig wat tijd gekost om deze op te lossen. Ook de rest had de nodige aandacht nodig maar dat is dan ook een deel van de lol, althans voor mij. Nadat hij technisch weer op orde was heb ik ook optisch de nodige delen aangepakt met best leuk resultaat vond ik. Voornamelijk woon-werkverkeer mee gereden een aantal jaar. Uiteindelijk kreeg ik een keer een leuk bod en is deze weer weggegaan.

 


  BMW R80/7 - 1982

 


Een goede vriend kocht begin jaren negentig bij Rinus Weijers in Hillegom een R80/7 in volledige politie uitvoering. Deze werd geleverd inclusief alle toeters en bellen met de afspraak dat alles eraf moest voor hij de weg opging. Ik heb dit voor hem gedaan wat een beste klus was, zeker de kabelboom aanpassen had best wat voeten in de aarde. Ik heb de R80 na een aantal jaar van hem overgenomen. Nadeel: de Gläser kuip had boven de 140 km/uur de neiging omhoog te komen en de hele motor uit de voorvering te trekken. Ondanks dat best weer lekker een BMW en ik heb er dan een paar jaar heerlijk en niet boven de 140 op gereden. 

 BMW K100RS - 1986

 


In 1999 vond ik het tijd worden voor weer een motor waar ik ook een weekend mee weg kon. Een collega had een hele mooie K100RS in two-tone gespoten welke hij wilde verkopen. Na hem een weekendje te hebben uitgeprobeerd was ik om, wat een heerlijke motor is dat. Stuurt bijzonder goed, accelereert als een malle en heeft een behoorlijk top. En de liefhebber herkent het wel, dat altijd aanwezige "fluitje" van de liggende viercilinder. Ik ben er in 1999 mee naar de Vogezen geweest, een genot om op te rijden maar  funest voor mijn slechte schouders door de lage zit. Gelukkig woonde ik nog in de buurt van Harrie Meijer ........

 BMW K1100LT - 1993

 


En laat Piet, de hoofdmonteur, nou net zijn heel goed onderhouden K1100LT met 50K op de teller te koop hebben gezet. Ik kreeg een mooie prijs voor de K100 dus de deal was snel gesloten. Op deze motor heb ik voor het eerst grotere trips gemaakt, hierop kan je dagen rijden met alle luxe aan boord zoals de elektrisch verstelbare ruit en radio/CD speler. De mooiste trip was een rondje Frankrijk, Spanje, Portugal met als verste punt Gibraltar. Rond de 105K trad er "pitting" op in een van de cilinders. Ik heb het blok vervangen door een gebruikt exemplaar waarna hij weer goed reed en heb hem in 2007 met 118K ingeruild voor een R1200GSA.

 BMW R1200 GS Adventure - 2007

 


Een splinternieuwe R1200GS Adventure. Na een aantal jaren op een dikke viercilinder te hebben gereden was het best weer even wennen aan het gedrag van een boxer, maar wat rijdt dit goed. De hoge zit, het brede stuur, de goede gewichtsverdeling en zeker de 32 liter brandstoftank maken dat je graag verre reizen maakt. Ik heb hem helemaal eigen gemaakt met onder andere accessoires van Wunderlich en Touratech maar ook veel zelf gemaakt om het comfort nog verder te verhogen. Ook het onderhoud is relatief simpel zelf te doen. Kortom... na na al die jaren en bijna 100K ben ik nog steeds erg blij met mijn R1200GSA.

BMW F650 GS  - 2000


Monique heeft deze F650 nog voor het halen van haar rijbewijs aangeschaft. Hij had behoorlijk achterstallig onderhoud en er moest veel aan gebeuren. Van het vervangen van de balhoofd-, achterbrug- en wiellagers tot banden, remmen, ketting en een volledig servicebeurt. Het is een fijne, lichte fiets die makkelijk stuurt en dus heel geschikt is voor lange dagtrips. Nadeel: het is een 1-cilinder en kan dus wat "bokkig" kan reageren. Monique rijdt er na 7 jaar nog met veel plezier op maar is stiekem toch al aan het kijken voor wat anders, en dan het liefst een wat jongere BMW en uiteraard in de GS-serie.

Opknappers & projecten

Hieronder een aantal van de (winter) projecten. Veelal motorfietsen die al langere tijd ergens onder het stof stonden, gedemonteerd waren en in onderdelen in dozen lagen of gewoon een beetje aandacht nodig hadden. 

Yamaha DT175 - 1981


Een collega vertelde mij dat hij nog een motorfiets in onderdelen in de schuur had staan, of ik belangstelling had? Het bleek een Yamaha DT175 te zijn maar of hij helemaal compleet was wist hij niet. Ik heb hem meegenomen en als projectje in de werkplaats opgeknapt en rijdend gemaakt. Hier en daar ontbraken er wat onderdelen maar gelukkig was dit allemaal goed te koop. Nadat hij rijklaar was heb ik hem een winter als "pekelfiets" voor woon-werk gebruikt maar schaamde me enorm vanwege de grote rookpluimen die deze tweetakt uitbraakte, zeker als hij koud was. Na de winter heb ik er weer een andere liefhebber voor gevonden.

 


Yamaha XS650 - 1975


Jeugdsentiment, een Yamaha XS650 met de legendarische parallel twin. Bij lage toeren veel koppel en bij bij hoge toerentallen beste vibraties. Er scheurde hierdoor nog wel eens een knipperlichtje uit het achterspatbord of je had "dooie" handen na een paar uur. Ook deze werd mij aangeboden in onderdelen met de garantie dat alles erbij zat ..... niet dus. Gelukkig was er veel te koop zowel nieuw als gebruikt, dus dat was snel opgelost. Veel werk aan gehad maar het resultaat was er naar. Ik heb er ongeveer een jaar van genoten, 5000 km mee gereden en tegen het najaar weer verkocht. Er moest weer ruimte voor een ander project gemaakt worden.

 BMW R69S - 1965



En dat werd dus deze BMW R69S. Samen met een maatje ergens eind jaren '90 op de oldtimerbeurs Vehikel een nieuw project gekocht. Goed kunnen onderhandelen over de prijs dus terug vanaf Utrecht met een BMW op de  aanhanger en een kofferbak vol onderdelen. Het blok was aan een complete revisie toe, maar we hadden genoeg ervaring met BMW's, dat was dus geen probleem. Meest ideale was nog wel dat de motor helemaal zwart was, dus het geheel laten stralen en "moffelen". Piet, ja dezelfde, heeft een aantal delen daarna voorzien van de witte BMW striping, helemaal met een penseeltje. Dit was wel een van de leukste projecten.

 


 Honda CB450 Black Bomber - 1966


Begin jaren 80 reed zo'n beetje iedereen in onze vriendenkring motor. Een vriendin had een Honda CB450 K7 uit begin '70 met het specifieke geluid van een parallel twin, prachtige fiets vond ik dat. 20 jaar later kreeg ik via via een tip dat er een verwaarloost exemplaar ergens in een schuur stond. Bleek het een "echte" Black Bomber te zijn! Bod gedaan, opgehaald en een heerlijke restauratieklus gehad. Was wel lastig om aan (goede) onderdelen te komen maar uiteindelijk met goed resultaat weer helemaal rijklaar gekregen. Een zomer lekker op rond gereden en weer een liefhebber gezocht om het volgende project te kunnen financieren.

 Suzuki GS500E Slingshot - 1991


De eerste motorfiets van Monique, ook een GS maar dan net anders. In 2013 aangeschaft en zonder te weten hoe goed hij technisch was heb ik hem rijdend opgehaald uit de omgeving Emmeloord. Ging best goed op een lekkende benzinedop na en daar kom je pas achter als de tank al vol zit, maar huis wel gehaald. Ook deze helemaal gestript, alles opgeknapt en de motor goed nagekeken. Deze was na een flinke servicebeurt weer helemaal op orde. Monique heeft er zelf niet veel op gereden aangezien ze een jaar later haar "echte" GS aangeschaft heeft. De Suzuki staat nog in de schuur en ik laat hem zo af en toe even draaien.

 BMW K1100LT - 1997

 

 


Mijn huidige project (2024). Hij stond al een tijd in de tuin van een collega geparkeerd, waar hij niet mooier van geworden was. Gelukkig was hij ooit  rijdend weggezet. Donderdagavond opgehaald, zaterdag een grote beurt gehad en zondag gaf hij z'n eerste klappen weer, tsja BMW. Rijklaar gemaakt voor een proefrit om in te schatten of verder investeren de moeite waard was. De remmen zaten vast, remolie was poeder geworden, bouten uitlaatspruitstuk afgebroken/doorgeroest, koppeling- en gaskabels vast, kortom alles moet de nodige aandacht hebben. Op wat rem problemen na verliep de proefrit goed, dus deze winter weer een leuk project.

Zijspan wegrace - '80-'90


Wat in 1989 als "grapje" begon is uiteindelijk uitgegroeid tot een hobby waar we als team een aantal jaren al onze tijd in stopte. Het begon op het circuit van Zolder, België. Ons was gevraagd het zijspan van een kennis op de aanhanger naar het circuit te rijden en de vrije trainingen op vrijdag en zaterdag te doen. Dit was mijn eerste ervaring met rijden op een circuit en alles wat daar mee te maken had. Het duurde niet lang of er was een oldtimer zijspan om het jaar daarop zelf mee te rijden. 

verder lezen