Uw
 Uw ondertitel

Zijspan wegrace

Wat in 1989 als "grapje" op het circuit van Zolder, België begon is uiteindelijk uitgegroeid tot een hobby waar we als team heel wat jaren al onze tijd in hebben gestopt. Van de vraag of we een keer de vrije trainingen wilde doen, daarna de bouw van het eerste eigen zijspan tot het halen van de startbewijzen om uiteindelijk in het Nederlands Kampioenschap Zijspanrace terecht te komen. 

Ik ben daar vanaf het begin actief bij geweest en heb mij voornamelijk bezig gehouden met het technische gedeelte, het ontwerpen en bouwen van "ons" eerste zijspan, sleutelen tijdens de trainingen en wedstrijden en het faciliteren van de sleutelruimte, het souterrain van ons huis op de dijk in Badhoevedorp is indertijd omgebouwd tot de werkplaats waar we zeker 5 avonden per week waren te vinden.

Na een jaar of acht ben ik gestopt met actief racen omdat ik in die tijd te veel in het buitenland was voor het werk om nog echt deel uit te kunnen maken van het team. De andere leden van het team zijn nog heel fanatiek doorgegaan en momenteel nog steeds heel actief in de wereld van de zijspan racerij. 

Zo is de rijder van toen, Frank Remmé, nu voorzitter van de Dutch Sidecar Racing Association (DSRA) en geeft oud bakkenist, Johan Hogenbirk, trainingen en opleidingen voor de zijspanwegracesport voor dezelfde DRSA.

 


BMW met Isetta 700 - Zolder Augustus 1989

 De eerste ervaring in het rijden op een circuit in wedstrijdverband. Via een door de stichting Eenhoorn georganiseerde race voor oldtimer motorfietsen op het circuit van Zolder, België. Een kennis had ons gevraagd het zijspan op de aanhanger al vast daarheen te brengen en de vrije trainingen te doen. Het was een korte "voor-uithanger" met het blok van een BMW Isetta 700. Ontzettend leuke ervaring en een heel gezellig weekend. Niks dikke campers in het rennerskwartier, gewoon tentjes en caravans.

We hebben de trainingen er goed vanaf gebracht en zonder schade gekwalificeerd voor de wedstrijd op zondag. Ik weet eigenlijk niet op welke startplaats er zondag van start werd gegaan en wat de uiteindelijk uitslag was .......
Wat ik wel weet is dat we gelijk aangestoken waren door dit zijspan race virus en al plannen maakten voor een eigen "span".

 


  • 01b-Zolder
  • 01f-zolder
  • 01c-zolder
  • Warmdraaien
  • Circuit Zolder
  • Gilles Villeneuve chicane




BMW R69S met zijspan - Assen Oktober 1989

Een leuk tussendoortje. Frank had een oldtimer wedstrijd op Assen met zijn R69S. We hebben er een zijspan aan gemaakt op een dusdanige manier dat hij zowel aan de solo- als de zijspanklasse mee kon doen. 

Leuk project waar we in ieder geval van geleerd hebben dat een zijspan niet voor niets word uitgevoerd met een goed afgestelde schommelvoorvork. Tegen beter weten in hebben we deze in de "solo" stand laten staan en belanden we tijdens de proefrit na zo'n 500 meter al zowat in de ringvaart zo ging het spul aan de slinger. We hebben de voorvork daarna goed afgesteld en de R69S met zijspan reed en reageerde weer zoals dat hoorde.

We konden de kar van Harry Meijer motoren lenen lenen om het span naar Assen te vervoeren, wat erg fijn was want wij waren toen nog niet voorzien van dit soort middelen. 

Frank heeft de solo trainingen op de zaterdag goed gereden, dus mooie plek voor de wedstrijd op zondag. S 'middags gingen Frank en Johan de zijspan trainingen in maar gaf het blok van de R69S het de geest en was het voor dit weekend voorbij.

 

 

  

  • Alt
  • Op de aanhanger van Harry
  • In aanbouw
  • Proefrit op de Akerdijk in Badhoevedorp
  • 02e-assen
  • 02g-assen
  • 02f-assen
  • 02h-assen


 



BMW zijspan - 1990

Gedurende de winter '89-'90 is ieder vrij uur in het souterrain op de Akerdijk doorgebracht om het "oude korte span" weer nieuw leven in te blazen. Frank werkte bij een energiemaatschappij in de TD, Johan en ik bij Fokker op Schiphol-Oost, genoeg bronnen om gebruik van te kunnen en mogen maken op het gebied van werkzaamheden en materialen. 

Op een kleine basis na hebben we het span geheel opnieuw gebouwd. Het frame, de wielophangingen, stuurinrichting, remmen zijn geheel vernieuwd of volledig aangepast. Een van de grootste uitdagingen was de haakse overbrenging om van de BMW cardan- naar kettingaandrijving te gaan. Dit om de mogelijkheid te hebben verschillende bandenmaten te kunnen monteren en de kettingwiel overbrenging aan te kunnen passen aan de verschillende circuits. 

Frank en ik zijn voornamelijk bezig geweest met het frame, aandrijving en motor. Johan heeft al zijn expertise in het bodywork en de tank gestoken. Ook heeft hij vanuit niets een mooie zit gemaakt voor de rijder, alles gespoten en nieuwe ruiten voor de kuip gevonden en deze compleet pas gemaakt. Na een winter hard werken was hij "race-klaar" voor het seizoen begon.

En dat begon met het halen van de KNMV startbewijzen tijdens de voorjaarstrainingen in maart. Deze waren nodig zodat er tijdens de vrije trainingsdagen op onder andere de circuits van  Assen en Zolder gereden kon worden. Althans, dat was de opzet maar al tijdens het halen van deze startbewijzen kwam de vraag of we niet "gewoon" mee wilde doen met het NK zodat we de mogelijkheid hadden nog meer te kunnen rijden. Ach ja, waarom niet

We hadden niet de illusie erg veel te kunnen bereiken want winnen van de rest van het veld zat er toch niet in, allemaal lange moderne spannen met dikke 500 cc tweetakten erin en uiteraard de top van Nederland. Wel heel gaaf om met combinaties als Egbert Streuer & Geral de Haas op de baan te zitten overigens.

Het eerste seizoen was toch niet zo slecht als we hadden verwacht. Als je op het TT circuit van Assen, Varsselring in Hengelo, het stratencircuit van Tolbert, etc. gewoon je rondjes rijdt, zorgt dat het span en de motor in perfecte staat zijn en je de meeste wedstrijden uitrijdt dan verzamel je al snel een hoop punten met een mooie plek 10 in het NK als resultaat, niet gek voor een paar broekies met een oud span. Ook in de daarop volgende seizoenen zijn met de BMW goede resultaten geboekt en werd de stap naar een "echt" span gemaakt. De BMW rijdt overigens nog steeds z'n rondjes over de Nederlandse circuits met Frank en Johan als berijders.  


  • 03g-BMW
  • 03j-BMW
  • 03h-BMW
  • 03i-BMW
  • 03b-BMW
  • 03c-BMW
  • 03o-BMW
  • 03n-BMW
  • 03p-BMW
  • 03k-BMW
  • 03m-BMW
  • 03f-BMW
  • 03d-BMW
  • 03q-BMW
  • 03e-BMW




RBProjects

Uiteindelijk kwam er ook voor ons team een "lange tweetakt". In het van najaar 1991 werd het span van het duo Hans Blaauw en Eise Hummel overgenomen. Een aluminium monocoque-frame met een dikke 500cc tweetakt erin ooit ontwikkeld en gebouwd door RBProjects, een samenwerking tussen Cor van Reeuwijk en Bram Bijl. Grappige bijkomstigheid was dat ik ergens begin jaren '80, via een collega bij Fokker, een tijdje bij Cor gesleuteld heb, hij reed toen nog in een kort span met zijn vrouw Carla als bakkenist. 

Ook dit span hebben we tijdens de wintermaanden geheel race klaar gemaakt voor het volgende seizoen. De eerste wedstrijd die wij ermee reden was in maart 1992 op het stratencircuit van Chimay, België. Wat een verschil met de BMW! Tijdens dit seizoen ben ik van werkzaamheden veranderd en zat ik voor mijn werkgever erg veel in het buitenland. Door die vele trips werd het steeds lastiger om mij volledig in te zetten voor de racerij. 

Aangezien we ook nog bij ons in het souterrain de werkplaats hadden was dat ook voor het team best lastig. Er is na een aantal jaar een andere werkplaats gevonden en ik heb een stap teruggedaan. Uiteindelijk heb ik na een ontzettend leuke tijd en veel circuits in Europa te hebben gezien helemaal afscheid genomen van deze tak van de wegracerij.

 


  • 04d-RBProjects
  • 04a-RBProjects
  • 04f-RBProjects
  • 04b-RBProjects
  • 04c-RBProjects
  • 04e-RBProjects
  • 04h-RBProjects
  • 04g-RBProjects